Maria Petre

Noi suntem oamenii pe care îi aşteptăm

Ziua cea mai lungă

midsummerAzi e solstiţiul de vară, ziua cea mai lungă. Ea se celebrează de multă vreme, de toate vechile popoare. Aproape în toate ceremoniile se fac focuri, se sare peste focul purificator sau se fac băi purificatoare în râuri. Se pun crenguţe de soc şi de arţar la uşi şi la ferestre. Este momentul magic de triumf al verii. O zi sub semnul focului, al cărui simbol este soarele.

Toate popoarele străvechi foloseau acest simbol: celţii, vechii germani, vechii irlandezi. La baltici se credea şi aproape se crede şi acum că zeiţa Ma-Emma este creatoarea a tot ce este pe pământ. Oamenii erau convinşi că ea îşi împarte hrana cu muritorii, că datorită ei au ce mânca. Cea mai îndrăgită sărbătoare pentru zeitate era cea a solstiţiului de vară. În cinstea fertilităţii ei se ridicau focuri uriaşe. Seara se făcea o procesiune condusă de cele mai respectate femei din sat. Apoi, într-o adevărată festivitate, se gătea mâncare specifică în cinstea zeiţei, împreună cu mulţumirile: „Mamă, tu îmi dai mie, acum îţi dau şi eu ţie. Ia de la mine ceea ce am luat şi eu de la tine”.

Sunt două lucruri care m-au făcut să scriu despre asta. Am început azi să pregătesc ceea ce trebuie pentru Moşii de vara de mâine şi ritualul baltic al zeiţei m-a făcut să mă gândesc la mama mea şi la toţi cei plecaţi. Ca în ritualul zeiţei cumva. Şi apoi, ştiu de la o prietenă din Lituania a fiicei mele că balticii care trăiesc în zilele noatre la Bruxelles se adună de sărbătorile soarelui pe un câmp în afara Bruxelles-ului. Asta nu doar că mi se pare fabulos dar cred că spune multe despre cum ar trebui să ne bucurăm de tradiţii, până nu le pierdem complet. Şi să învăţăm de la cei care se bucură de ele.

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

